Botox - Rejuvenecimiento Facial - Dile adios a las arrugas !

Tel: 664 634 0080 desde EUA: 1 800 865 5606 informes@clinicadeojosdetijuana.com

¿Que es el Botox?

Las denominadas “patas de gallo” o “arrugas de entrecejo” , conocidas como líneas de expresión, aparecen en el rostro como consecuencia de la repetición de un mismo movimiento muscular durante mucho tiempo. El botox, que no es otra cosa que la toxina botulínica, tiene diferentes usos terapéuticos y ha sido utilizada durante muchos años, extendiéndose al campo de la cirugía estética desde hace aproximadamente 8 años.
El botox es producido por una bacteria llamada “Clostridium Botulinum” y se trata de una toxina proteínica purificada. Las toxinas producidas por esta bacteria son varias pero solo son utilizadas aquellas clasificadas como “tipo A”, que no acarrea complicaciones ni efectos secundarios indeseados, debido a las escasas cantidades utilizadas que no llegan a diseminarse por el organismo.

¿Cómo funciona el botox?

La toxina botulínica funciona a modo de bloqueador de la transmisión del impulso nervioso a nivel del músculo, lo que deriva en el debilitamiento del mismo impidiendo su contracción. Al permanecer en reposo el músculo, la piel que lo cubre permanece relajada suavizando las líneas de expresión que van desapareciendo poco a poco en la mayoría de los casos, previniendo la aparición de nuevas líneas. Este procedimiento es generalmente utilizado para zonas como la frente, el entrecejo, el cuello y las famosas “patas de gallo”.

¿Como es el procedimiento?

La aplicación del botox se lleva a cabo inyectando en los pacientes sentados, pequeñas dosis de botox a nivel de los músculos que provocan las líneas de expresión, solicitándose al momento de aplicar, que el paciente contraiga los músculos de la zona a tratar y con una jeringa de aguja larga y muy fina, va infiltrando la sustancia. Será recién después de 10 o 15 días cuando los resultados podrán comenzar a apreciarse y los efectos tienen una duración de entre 4 y 6 meses. En un período de 12 semanas y dependiendo de cada caso en particular, las líneas de expresión habrán mejorado notablemente.
Una vez finalizada la sesión, los pacientes deben permanecer en posición erguida durante aproximadamente 4 horas para facilitar la distribución de la sustancia. Este procedimiento puede llevarse a cabo cada vez que los efectos desaparecen y se ha determinado que a mayor cantidad de aplicaciones, mayor será el período de acción de la toxina.

Ventajas

Ha habido casos frecuentes de personas que padecían constantes dolores de cabeza y que luego de este tratamiento han manifestado su desaparición. Ello puede deberse a que como consecuencia del estrés, muchos tensaban constantemente los músculos de la frente, lo que les provocaba el dolor. Al relajarse esos músculos con la aplicación de la toxina, el dolor desaparecía.

¿Son dolorosas las inyecciones de botox?

Las agujas utilizadas en este tipo de aplicaciones son muy pequeñas y son incluso menos dolorosas que con el colágeno. Sin embargo para evitar las molestias se puede preparar la zona aplicando hielo sobre la piel e incluso podría ingerirse una tableta de Tylenol antes de la aplicación, lo que reduce considerablemente las molestias.

Desventajas

Efectuada por profesionales especializados, la aplicación del botox es bastante segura, pero siempre hay que tener precaución porque aplicado en músculos no indicados puede provocar diplopía (visión doble) o ptosis (caída del párpado superior). Algunos efectos que pueden presentar algunos pacientes son por ejemplo dolor de cabeza, inflamación en la zona de la aplicación y náuseas, molestias que desaparecen al cabo de pocas horas. Este tipo de procedimiento está contraindicado en casos de enfermedades neuromusculares, alergia a la toxina, embarazo o período de lactancia, miastenia grave, alergia a la albúmina humana y si se ha ingerido alcohol una semana antes del tratamiento o aspirinas y anti-inflamatorios hasta 2 semanas antes.

Recomendaciones

Las re-inyecciones son un modo de asegurar que los músculos permanezcan paralizados y las líneas desaparezcan, aconsejándose aplicarlas cada tres o cuatro meses o cuando el paciente note que le regresó el movimiento al músculo, lo que seguramente no será en un tiempo inferior a los 4 meses a 1 año.

Después de la aplicación

Es aconsejable después de la aplicación del botox, además de mantener la posición erguida, evitar tocar las áreas tratadas y llevar a cabo ejercicios faciales durante 15 minutos y por espacio de 2 a 4 horas de finalizada la infiltración, a efectos de favorecer la mejor distribución. Este tratamiento se puede repetir cada 4 o 6 meses y con cada aplicación los efectos son más prolongados.
Después de la primera infiltración es aconsejable una re inyección a las dos semanas, porque de este modo se puede localizar alguna resistencia muscular. El debilitamiento del músculo tiene lugar entre 24 y 48 horas después del procedimiento, llegando al punto más alto a los 7 días. Luego de la primera aplicación, la paralización de los músculos tienen una duración de aproximadamente entre 4 y 7 meses en la mayoría de los casos.

What is Botox?

Botox is the number one cosmetic procedure in the United States, with 3.8 million treatments in 2005. Botox was introduced in the late 1980s by ophthalmologists for treating optic muscle disorders. The FDA for cosmetic use approved it in 2002; helping millions of patients get rid of nagging facial lines and wrinkles.
Today, the variety of Botox uses includes ocular muscle spasms, problems with eye coordination, severe armpit perspiration, and as an anti-wrinkle treatment for crow's feet, frown lines, and to eliminate furrows in the forehead. It is being studied to treat a laundry list of other conditions, from knee and hip osteoarthritis and temporomandibular joint disorder (TMJ) to migraine headache and benign prostatic hyperplasia (BPH).

How Botox Works

Botox combats wrinkles that are created when nerve cells within the muscles beneath the skin release a chemical called acetylcholine. This chemical triggers a muscle contraction that creates wrinkles. The Botox product, medically known as Botulinum Toxin Type A, is an injectable compound that disrupts the release of acetylcholine, which essentially paralyzes the muscle and stops the contraction. Results are fully evident within one week after treatment and remain for a minimum of three months. Botox typically reduces wrinkles by 80 percent. Patients are typically between the ages of 35 and 60. Results vary among individual cases, and the results are temporary. You will need to plan for additional injections, depending on your long-term treatment goals.

The Botox Procedure

Botox injection is performed in the doctor's office, usually without anesthesia. However, a numbing cream may be applied to the treatment area. Patients may experience some minimal discomfort from the needle injection. Depending on the extent of treatment, the procedure can take a few minutes up to 20 minutes. Generally, patients return home shortly after the treatment is complete. The selection of injection points is critical to the success of the procedure. The points of injection are first scored with a marking pencil. The doctor may select numerous injection points for each location to be treated. These points may not be located on the wrinkle itself, but at the area where the muscle contracts. Antiseptic is also applied. The doctor will then determine the amount of Botox to be used for the procedure. The Botox filler is then injected into the marked points beneath the skin. The toxins in Botox fasten to the muscles' nerve endings, which inhibits the release of the chemical acetylcholine. This will stop the muscle contractions that wrinkle the skin. Results are usually evident within one week and last about three to five months.

Botox Side Effects and Recovery

The most common side effects of Botox include headache, nausea, flu-like symptoms and redness and pain at the injection points. Infrequently, patients may experience muscle weakness or drooping of the upper eyelid muscles. This side effect usually resolves itself within days, or in rare cases, months after the procedure. The Food and Drug Administration (FDA) now requires black box labeling on Botox and similar products to warn of a rare, but potentially life-threatening complication if the toxin spreads beyond the injection site. A black box is the strongest warning that the FDA can place on a product. None of these complications occurred in people using Botox for cosmetic reasons and the FDA states that cosmetic use of Botox appears to be safe. You can resume normal activities immediately, but your doctor may advise you to stay out of the sun. Report to your doctor immediately any unmanageable pain or symptoms that are progressive or abnormal. Talk to your doctor to fully understand the risks, complications and remedies.

Alternative and Additional Treatments

There may be alternative treatment options, depending on your condition. Other minimally invasive procedures include collagen, Restylane, fat fillers or Gortex. For severe wrinkling, surgical procedures may be more appropriate, such as a facelift, forehead lift, and eyelid surgery. Your doctor may recommend additional treatments for you to consider in conjunction with Botox. These might include chemical peel, laser skin resurfacing, or microdermoabrasion.

Consult a Qualified Doctor About Botox If you are considering Botox injection, consult a qualified doctor about your goals and expectations from the treatment. Here are some tips to consider when consulting a doctor: Review the doctor's credentials, education, training, type of certification held and number of times the doctor has performed the treatment. Many types of physicians perform Botox. Find a doctor with extensive experience in performing the injection. One type of error that can occur is directing the injection at the point of the wrinkle, when it may be that the injection should be directed in the area of the muscle contraction. Find out the appropriate dosage that will be required to achieve a satisfactory result for your condition. For Botox injection, the FDA has approved the use of one syringe per patient. View before-and-after photos of patients with similar conditions who received Botox. Inquire about complication risks and possible side effects, including the impact that smoking and medications may have on your treatment. Ask the doctor to estimate the number of treatments required to achieve and maintain the maximum benefit. Request a list of pre-op and post-op instructions. Following these instructions can reduce the risk of complications.

The Cost of Botox

Costs vary over a wide range depending upon the doctor, your region, and the extent of treatment. A lot of doctors perform the Botox procedure. Not all of them have extensive expertise with the injection, proper dosage, or a medical setting that can offer the highest level of quality care. Board Certified Ophthalmolgists typically charge more for Botox as they are best equipped to perform your procedure. The cost for Botox may range from $125 to $400 per treatment area.